Ga naar de inhoud

gratis ebook: formatief handelen in tien stappen

  • Home
  • Online training
    • Webinar
    • Cursus Formatief handelen
  • Werk met mij
    • Inspiratiesessie
    • Schoolbreed traject
  • Gratis
    • E-book
    • Podcast
  • Over Marleen
  • Blog
  • Contact
  • Home
  • Online training
    • Webinar
    • Cursus Formatief handelen
  • Werk met mij
    • Inspiratiesessie
    • Schoolbreed traject
  • Gratis
    • E-book
    • Podcast
  • Over Marleen
  • Blog
  • Contact
Blog onderuitgezakte kinderen

Onderuitgezakte kinderen? Doe energizers in de klas!

Lees artikel »
Actieve werkvormen bij formatief handelen

Actieve werkvormen bij formatief handelen.

Lees artikel »
BLOG Leerlingen betrekken bij hun leerproces

Hoe betrek je leerlingen bij het leerproces?

Lees artikel »
Doelgericht werken | basisschoolleerkracht | Marleen Lapidaire | Formatief evalueren | Succescriteria

Werken met succescriteria

Lees artikel »
Doelgericht werken | succescriteria | Marleen Lapidaire | TrainenLeren

Doelloos voor de klas

Lees artikel »
Soms is het niet het leerdoel dat ontbreekt… maa Soms is het niet het leerdoel dat ontbreekt… maar de energie!
Kinderen leren beter als er leven in de klas zit en dat begint bij jou.

Dus: verras je leerlingen eens. Sta op een tafel. Maak een gek gebaar. Zet een stemmetje op. Geef energie en je krijgt het dubbel terug. 

Tip: een kleine dosis gekkigheid kan wonderen doen voor de betrokkenheid en focus van je leerlingen. Het hoeft niet groots of ingewikkeld, maar net dat vleugje anders dan normaal.

En weet je? Juist DIE momenten blijven je leerlingen nog jaren bij!

Wat is jouw ultieme energiebooster voor de klas? Deel het hieronder, misschien inspireer je een collega!
Meer eigenaarschap in je klas en betere leerresult Meer eigenaarschap in je klas en betere leerresultaten… zonder extra voorbereidingstijd. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, toch?

Met mijn vernieuwde e-book laat ik je zien hoe eenvoudig het kan: leerdoelen helder maken in kindtaal, succescriteria die leerlingen écht begrijpen, korte checks die jou tijd opleveren.

Het resultaat?
Rust in je lesgeven én leerlingen die zelf hun volgende stap kiezen.

En het mooiste: de 10 tips zijn morgen direct toepasbaar. Zo merk je meteen verschil.

📥 Download nu gratis mijn e-book via de link in bio en ervaar hoe kleine veranderingen groots effect hebben.  #formatief #formatiefhandelen #eigenaarschap #lerenzichtbaarmaken #lzm #effectieflesgeven #succescriteria #onderwijstips
Sommige ideeën zijn zo leuk dat je ze gewoon mete Sommige ideeën zijn zo leuk dat je ze gewoon meteen wilt uitproberen in je eigen klas. ✨

Ik was laatst in een klas waar de meester écht helemaal weg is van LEGO. En hij wist zijn passie perfect te combineren met zijn werk. Wat hij maakte? De leerkuil in LEGO!

➡️ Elke leerling had een eigen minifiguurtje samengesteld.
➡️ Naast de leerkuil bouwde hij ook de treden: “ik vind dit nog lastig”, “ik kan het een beetje”, “dit lukt mij!”.
➡️ Bij elk leerdoel dat centraal stond konden de leerlingen hun eigen poppetje verplaatsen.

Het resultaat? Leren werd niet alleen zichtbaar, maar ook tastbaar én speels.
Leerlingen voelden zich eigenaar van hun proces en hadden er ook nog plezier in. 🙌

Dit is toch een prachtige manier om formatief handelen tot leven te brengen? Met dank aan geweldige Meester Bas van @basisschool.demeerpaal 

Welke manier van leren zichtbaar maken past bij jou in de klas? 

#onderwijs #formatiefhandelen #eigenaarschap #lerenlerenisleuk #leerkuil #groeimindset #onderwijstips
De gouden weken zitten erop… en nu? De eerste w De gouden weken zitten erop… en nu?

De eerste weken van het schooljaar zijn cruciaal voor groepsvorming. Jij hebt waarschijnlijk hard gewerkt aan het bouwen van een veilige sfeer en duidelijke afspraken. Maar… daarmee zijn we er niet.

De komende periode komt er vaak wat spanning in de groep. Je herkent het misschien wel: leerlingen die hun grenzen opzoeken, subgroepjes die zich vormen, meer gedoe en kleine irritaties.
Helemaal normaal! Dit is de fase van storming en norming. Hierin wordt écht bepaald hoe de groep met elkaar omgaat.

Hier wat tips van mij om je groep hier effectief doorheen te begeleiden:

Blijf investeren in groepsvormende activiteiten. Niet alleen in de eerste weken, maar het HELE jaar door.

Laat leerlingen meedenken over regels en routines. Eigenaarschap vergroot de betrokkenheid.

Pak je reflectiemomenten en laat de klas terugkijken: Hoe gaat het? Wat gaat al goed en wat kan beter?

Wees zichtbaar als leider. Jij zet de toon in hoe je reageert op conflicten en succesjes.

👉 Zie groepsvorming als een doorlopend proces, niet als iets wat na de gouden weken “klaar” is. Juist nu kun je het verschil maken en je klas begeleiden naar een performing groep: een veilige, sterke basis om te leren en te groeien.

Welke activiteit of aanpak gebruik jij om je groep verder te brengen na de gouden weken? Laat het hieronder weten – zo inspireren we elkaar!

#groepsvorming #goudenweken #effectieflesgeven #eigenaarschap #onderwijs
Waarom ik niet zo vaak online ben? Daar zijn meerd Waarom ik niet zo vaak online ben? Daar zijn meerdere redenen voor!

De belangrijkste? Ik bén er gewoon niet zo goed in. Het kost me enorm veel tijd om iets te bedenken wat ook nog een beetje goed voelt.

Daarnaast sta ik tussen de meivakantie en de zomervakantie altijd voor de klas. Ook nu weer! En ik geniet ervan — echt weer met m’n poten in de klei. Ik noem mezelf iemand van de praktijk, dan moet ik dat ook blijven.

Tijdens trainingen en klassenbezoeken denk ik er simpelweg niet aan om iets te delen. Ik ben dan zó bezig met de leerkrachten — want daar draait het om. En ja, ik weet het: door wél te delen help ik méér mensen. Maar toch voelt het soms gek.

En dan die twijfel…
‘Is dit wel waardevol?’
‘Wie zit hier eigenlijk op te wachten?’
‘Wat voegt het toe?’

Eerlijk: content maken is echt een vak apart. En dat is niet het vak dat ík gekozen heb.

Toch neem ik me elk jaar weer voor om zichtbaarder te zijn. Ook dit jaar. Want Instagram is mijn visitekaartje. Een laagdrempelige manier voor nieuwe mensen om mij en mijn werk te leren kennen.

Heb je tot hier gelezen? Wauw — dankjewel!
Laat me vooral weten wat jíj interessant vindt als het gaat om formatief handelen in groep 3 t/m 8.

Stuur me een DM of laat een reactie achter hieronder.
Thanks!

#formatiefhandelenindeklas #onderwijsmetpassie #innovatie
Hoe zorg je dat onderwijsontwikkeling niet alleen Hoe zorg je dat onderwijsontwikkeling niet alleen blijft hangen in studiedagen, maar echt voelbaar wordt in de klas?
Als schoolleider wil je beweging in je team. Maar dat vraagt meer dan een inspirerende middag. Het vraagt begeleiding die praktisch, toepasbaar en enthousiasmerend is.

De afgelopen jaren mocht ik tientallen scholen helpen om formatief handelen op de kaart te zetten. Niet als extra taak, maar als een manier van denken die leerprocessen versterkt, eigenaarschap vergroot én… leerresultaten verhoogt.

Wat ik doe:
- Inspiratiesessies die teams in beweging zetten
- Praktijkgerichte trajecten waarin we samen bouwen aan onderwijs dat werkt
- Voorbeelden, tools en tips die je de volgende dag al kunt toepassen

Veel scholen zetten hiervoor subsidie basisvaardigheden in. Slim, want formatief handelen raakt direct aan taal, rekenen en motivatie.

Boekingen voor volgend schooljaar lopen al binnen. Wil je eens sparren of ik iets voor jouw school kan betekenen? Stuur me gerust een bericht of kijk op mijn website.

www.marleenlapidaire.nl

#formatiefhandelen #onderwijsontwikkeling #basisonderwijs #leiderschap #teamontwikkeling #schoolleider #basisvaardigheden
volg mij op instagram
  • ALGEMENE VOORWAARDEN
  • PRIVACY VERKLARING
  • COOKIEBELEID
Facebook Instagram Linkedin

Meld je hier aan als je op de hoogte wil blijven van de laatste tips!

  • Home
  • Online training
    • Webinar
    • Cursus Formatief handelen
  • Werk met mij
    • Inspiratiesessie
    • Schoolbreed traject
  • Gratis
    • E-book
    • Podcast
  • Over Marleen
  • Blog
  • Contact
Facebook Instagram Linkedin
Bij Trainen Leren gebruiken we cookies zodat we onze website zo veilig mogelijk kunnen houden.