Ga naar de inhoud

gratis ebook: formatief handelen in tien stappen

  • Home
  • Online training
    • Info webinar
    • Cursus Formatief handelen
  • Werk met mij
    • Inspiratiesessie
    • Schoolbreed traject
  • Gratis
    • Info webinar
    • E-book
    • Podcast
  • Over Marleen
  • Blog
  • Contact
  • Home
  • Online training
    • Info webinar
    • Cursus Formatief handelen
  • Werk met mij
    • Inspiratiesessie
    • Schoolbreed traject
  • Gratis
    • Info webinar
    • E-book
    • Podcast
  • Over Marleen
  • Blog
  • Contact
Blog onderuitgezakte kinderen

Onderuitgezakte kinderen? Doe energizers in de klas!

Lees artikel »
Actieve werkvormen bij formatief handelen

Actieve werkvormen bij formatief handelen.

Lees artikel »
BLOG Leerlingen betrekken bij hun leerproces

Hoe betrek je leerlingen bij het leerproces?

Lees artikel »
Doelgericht werken | basisschoolleerkracht | Marleen Lapidaire | Formatief evalueren | Succescriteria

Werken met succescriteria

Lees artikel »
Doelgericht werken | succescriteria | Marleen Lapidaire | TrainenLeren

Doelloos voor de klas

Lees artikel »
Leerdoelen helder maken? Gebruik kwaliteitsbesef e Leerdoelen helder maken? Gebruik kwaliteitsbesef en denk in stapjes!

Wanneer leerlingen een leerdoel krijgen, is het vaak nog abstract. Verschillende voorbeelden helpen om het minder abstract te maken. Deze voorbeelden zijn een vorm van kwaliteitsbesef als je de leerlingen coöperatief laat praten over "Wat maakt het ene voorbeeld BETER dan de andere?" of "Waarom is dit een goed voorbeeld?"

Nu ze weten wat ze moeten leren, weten ze nog niet hoe ze beter worden.

Daar komen succescriteria om de hoek kijken!

Succescriteria zijn de stapjes binnen een doel. Zie ze als mini-doelen of als de ingrediënten van succes.
Ze geven leerlingen inzicht in hoe ze kunnen groeien. In plaats van "Ik moet een goede samenvatting maken" weten ze nu precies HOE ze die goede samenvatting maken.

Denk hardop in stapjes! Laat leerlingen horen hoe JIJ wilt dat ze nadenken. Bijvoorbeeld:
"Als ik een samenvatting schrijf, begin ik met de belangrijkste informatie. Daarna zorg ik dat mijn zinnen kort en duidelijk zijn. Tot slot check ik of ik geen details heb weggelaten die écht belangrijk zijn."

Door dit voor te doen, leren leerlingen bewust nadenken over hun leerproces. En dat is precies wat we willen!

Hoe maak jij leerdoelen concreet in jouw klas?

#onderwijs #formatiefhandelen #succescriteria #leerdoelen #eigenaarschap #leerproces #basisonderwijs
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen veel meer gerich Hoe zorg je ervoor dat leerlingen veel meer gericht zijn op het verbeteren van hun werk?

In deze voorbeeldles werk ik met succescriteria. Niet alle leerlingen waren hier al bekend mee, maar je ziet hoe duidelijk ze ermee aan de slag kunnen!

Duidelijke succescriteria geven leerlingen houvast. Ze weten precies waar ze op moeten letten en kunnen hun eigen werk beoordelen. En zoals je in deze opname ziet, gaven ze feedback op elkaars werk! Dan zijn ze namelijk veel kritischer 😏.

Dit verhoogt eigenaarschap en zorgt ervoor dat leerlingen niet afhankelijk zijn van de leerkracht voor feedback.
En het mooiste? De leerresultaten gaan omhoog, omdat leerlingen doelgerichter werken!

Deze les is een fragment uit een begeleidingstraject op een basisschool. Voorbeeldlessen als deze helpen teams om formatief handelen direct in de praktijk te brengen. Ik laat hen zien dat het gebruikmaken van succescriteria enorm helpt om formatief te kunnen handelen.

Kijk je mee? Wellicht is dit een mooi, laagdrempelig voorbeeld om hier zelf ook eens mee aan de slag te gaan!

Wil je met jouw team ook praktisch aan de slag met formatief handelen? Stuur me een berichtje!

#onderwijs #formatiefhandelen #succescriteria #eigenaarschap #leerproces #basisonderwijs
Eigenaarschap in de klas: willen leerlingen écht Eigenaarschap in de klas: willen leerlingen écht zelfstandig werken?

Van de week gaf ik een inspirerende training op basisschool De Argonauten, helemaal in het teken van: Wat doe je na het afnemen van een assessment? Een van de kernonderwerpen? Eigenaarschap over het leerproces.

En laten we eerlijk zijn... herken jij dit?

👉 “Wie begrijpt het en kan vast zelfstandig aan de slag? En wie wil nog even instructie?”

Wat gebeurt er vervolgens? Juist. Geen écht eigenaarschap.

De zelfstandige leerlingen? Kiezen vaak voor de weg van de minste weerstand. “Laat mij maar alleen werken, dan hoef ik geen moeilijke vragen te beantwoorden.”
De instructietafel-leerlingen? Genieten soms onbewust van de luxe. "Gezellig samen de sommen maken, ik hoef zelf niet écht na te denken."
De tussengroep? Kiest soms voor zelfstandig werken, maar zoekt vooral gezelligheid of bevestiging, in plaats van actief leren.

Echte eigenaarschap moet je aanleren – op basis van bewijs.

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen wél een bewuste, effectieve keuze maken? Dat ze weten wat ze nodig hebben en verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces? Daar ging deze training over.

Wil je hier ook mee aan de slag in jouw team? Ik help scholen praktisch, direct toepasbaar én met veel energie op weg. Voor zowel inspiratiesessies als langere trajecten!

Wat zie jij in jouw klas? Herken je deze dynamiek? Laat het me weten in de reacties!

#onderwijs #eigenaarschap #formatiefhandelen #leerkracht #basisonderwijs #doelgerichtwerken #leerproces
Vandaag waren Cherelle en ik bij Seats2meet Utrech Vandaag waren Cherelle en ik bij Seats2meet Utrecht CS om de laatste details voor ons evenement door te nemen – en wauw, wat een plek! Het bruist van de energie en creativiteit, precies wat past bij ons event.

De kaartverkoop loopt hard en sommige workshops zitten al bijna vol. Heb jij jouw ticket al? Zorg dat je erbij bent, want op 18 maart sluiten de inschrijvingen!

➡️ Meer info en tickets: www.tcml.nl

Twijfel je nog? Check onze posts en video's op Instagram: TCML en laat je overtuigen!

#onderwijsevenement #didactiek #basisonderwijs #FormatiefHandelen
Voorjaarsvakantie regio midden, eindelijk! 🌸 G Voorjaarsvakantie regio midden, eindelijk! 🌸

Geniet jij ook zo van je welverdiende rust? De periode tussen de kerst- en voorjaarsvakantie is altijd zo intens, vind je niet? Cito’s afnemen, analyseren, plannen maken voor het komende half jaar, rapporten schrijven, oudergesprekken… De lijst is eindeloos! 📋Ohja… en laten we die fijne grieptsunami niet vergeten…

Maar nu is het JOUW TIJD om even op adem te komen. Gebruik de vakantie om te ontspannen, even alles los te laten en voor jezelf te zorgen. Want zeg nou zelf, je hebt het dubbel en dwars verdiend!

Soms ontstaan de beste ideeën juist wanneer je even uit de werkmodus stapt. Misschien komt er wel iets nieuws naar boven als je even helemaal niet met onderwijs bezig bent.

Dus... hoe ga jij deze vakantie gebruiken om jezelf op te laden? Wat ga jij doen om weer nieuwe energie te krijgen? Laat het hieronder weten! 👇

#voorjaarsvakantie #opladen #leerkrachtleven #zelfzorg #ontspanning #creatiefdenken #vakantiegevoel #onderwijsinspiratie
🎶 Is er nog een rode draad? Of ben ik 'm kwijtg 🎶 Is er nog een rode draad? Of ben ik 'm kwijtgeraakt? 🎶

Ik hoor het mezelf nog zeggen: "Ik ga DIT schooljaar me écht meer focussen op dat leerproces!"

En dan, meer dan de helft van het schooljaar voorbij dacht ik; ehmm, daar is ook niet veel van gelukt...

Ik wou dat ik wat meer hulp voor het oprapen had als leerkracht om écht een betere leerkracht te worden. 

En nee, niet door een 'rekenworkshop' of een uitleg van een nieuwe methode. Maar echt handvatten die ik de hele dag door kon gebruiken.

✅️ die mij zouden verlichten 
✅️ die er voor zouden zorgen dat ik met nog meer passie en plezier voor de klas stond
✅️ die mij zouden inspireren omdat ik het liefste leer van andere leerkrachten in plaats van mensen die nog nooit een klas hadden gerund

Gelukkig ben je nooit te laat om je rode draad weer op te pakken 📿

Mijn nieuwe online cursus 'Formatief handelen. Doelgericht werken met jouw klas' heeft 7 modules (ook apart verkrijgbaar)

1️⃣ Wat is formatief handelen?
2️⃣ De voorwaarden voor formatief handelen.
3️⃣ Betrokken leerlingen
4️⃣ Aansluiten op de al aanwezige kennis
5️⃣ Zo krijg je leerlingen BETER in een doel
6️⃣ Effectieve feedback (leren) geven
7️⃣ Het leerproces zichtbaar maken

👆Zit jouw rode draad hiertussen?? 

Met in elke module rond de 7 lessen, met sterk onderbouwde theorie, voorbeelden uit verschillende klassen, instructievideo's en werkboeken om het nieuw geleerde direct toe te passen in jouw praktijk.

Welke rode draad zou jij weer willen oppakken?? 👇

#cursusformatiefhandelen #formatiefhandelen #leerkracht #eigenaarschap #leerproces #effectieflesgeven #betrokkenleerlingen #onlinecursus
volg mij op instagram
  • ALGEMENE VOORWAARDEN
  • PRIVACY VERKLARING
  • COOKIEBELEID
Facebook Instagram Linkedin

Meld je hier aan als je op de hoogte wil blijven van de laatste tips!

  • Home
  • Online training
    • Info webinar
    • Cursus Formatief handelen
  • Werk met mij
    • Inspiratiesessie
    • Schoolbreed traject
  • Gratis
    • Info webinar
    • E-book
    • Podcast
  • Over Marleen
  • Blog
  • Contact
Facebook Instagram Linkedin
Bij Trainen Leren gebruiken we cookies zodat we onze website zo veilig mogelijk kunnen houden.Duidelijk!Privacybeleid